סדנאות

 

במפגש המדעי יתקיימו 2 סדנאות יחודיות,
הכניסה לסדנאות הינה בחינם למשתתפי הכנס הרשומים,
אך מותנית ברישום מראש לכל סדנה בנפרד.

הסדנאות יתקיימו בתאריך 19 בספטמבר 2019, 15:00-16:30

 


סדנת כיצד לכתוב הצעת מחקר ומאמר רפואי?

פרופ' שי אשכנזי, דיקן ביה"ס לרפואה ע"ש אדלסון באוניברסיטת אריאל, יו"ר האיגוד הישראלי
לרפואת ילדים וחבר וועדת החינוך של האיגוד העולמי למחלות זיהומיות בילדים

בנוסף לטיפול בחולים – אין ספק שזו משימתו העיקרית והחשובה של הרופא – נדרש הרופא
האקדמי לתכנן מחקרים קליניים, לכתוב הצעות מחקר ולפרסם מאמרים מדעיים. מרבית הרופאים לא
הוכשרו או תודרכו כיצד לעשות זאת, ולכן נרתעים מכניסה לעולם מדעי זה, המהווה נדבך מרכזי
בהתקדמות עולם הרפואה ומעשיר ומקדם את העוסקים בו. הצגת עקרונות המחקר הרפואי אינה
מורכבת, והבנתם מהווה כרטיס כניסה ראשוני לעולם המחקר.

השלב המקדים לכתיבת הצעת מחקר הוא ביצוע סקירת ספרות יסודית של הידע הקיים, איתור פערי
הידע והצגת שאלת מחקר הממוקדת היטב. לאור זאת יש להתקדם להגדרת השערת המחקר
ומטרותיו. בחירת תבנית המחקר האופטימלית ותיאורה, כדי לאשר את השערת המחקר, מהווה את
לב ליבה של הצעת המחקר. רצוי כמובן לתכנן מחקר מבוקר, המגדיר מראש את התוצאים לבחינת
השערת המחקר, מודע להטיות אפשריות והדרך להתגבר עליהן ומחשב את גודל המדגם הנדרש
לאשר או לשלול את השערת המחקר. בהצעת המחקר נדרש להוסיף פירוט של תקציב המחקר
וניסיונם של החוקרים השותפים להצעה. שיקולי וועדות הקרנות הבוחנות את הצעות המחקר כוללים
בראש ובראשונה את ערכה המדעי של הצעת המחקר, תרומתה האפשרית לתחום, ובמקרה של מחקר
קליני – האפשרות ליישום עתידי של תוצאות המחקר. כישוריהם וניסיונם של מגישי הבקשה
והאמצעים העומדים לרשותם נלקחים אף הם בחשבון.

מומלץ להתניע את הליך כתיבת המאמר הרפואי בעריכת תוצאות המחקר וסיכומם בצורה בהירה. את
המסרים החדשניים והמובהקים סטטיסטית )messages home-take )רצוי להציג בצורת טבלאות
או תמונות הממחישות אותם. שאר תוצאות המחקר יסוכמו במשפטים קצרים שיהיו מול עינינו. כך
נחדד לעצמנו את תוצאות המחקר החשובות ואת המסר העיקרי שמתוכנן המאמר להעביר. המאמר
שייכתב לאחר מכן נועד לשרת מסר זה וייבנה סביבו: ההקדמה של המאמר תחדד מדוע היה צורך
במידע החדש שמספק המחקר, וזאת לאחר תיאור ממוקד של הידע הקיים בתחום הספציפי והדגשת
המידע החסר; פרק השיטות של המאמר ייכתב כך שיסביר באופן בהיר כיצד בוצע המחקר וכיצד
התקבל המידע החדש על מרכיביו השונים, וכך יעיד על מהימנותו; והדיון ילבן את חשיבותו של
המידע החדש שהתקבל, משמעויותיו ומגבלותיו. יש לזכור כי המטרה העיקרית בכתיבת מאמר רפואי
מקורי היא העברת מידע חדש.

יובאו דוגמאות מתחום רפואת הילדים.

סדנה לבדיקת אוזן תיכונה (אוטוסקופיה)

ד"ר אייל יחזקאלי, סגן מנהל מחלקת א.א.ג. ניתוחי ראש וצוואר, המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא)

בדיקת האוזן התיכונה היא אחת הבדיקות היותר מאתגרות בבדיקה הפיזיקלית של א.א.ג., הקושי
האנטומי של הבדיקה, הצורך בשיתוף פעולה של הנבדק, וחוסר בהדרכה ממוקדת בשלב הלימוד
מקשה על יכולת האיבחון של הרופא בבדיקה זו. מטרת הסדנה היא למלא את החסר בהבנת
האנטומיה של האוזן התיכונה התקינה, הדרכה ממוקדת של הטכניקה לבדיקת האוזן התיכונה
ושיפור יכולת האיבחון של מחלות בסיסיות של האוזן התיכונה. הסדנה מיועדת לסטאג'רים ומתמחים
המתחילים את דרכם ורופאים ותיקים המעונינים להרחיב ולשפר את יכולתם בבדיקה זו .